Wasmachine toont foutmelding E20 of C2 op het display

Laatst bijgewerkt 12/02/2021 9:58

Probleem

  • Wasmachine geeft foutmelding E20 of C2 op het display.
  • De machine piept/knippert 2 keer. 
  • Wasmachine pompt het water niet weg.  

Geldt voor

  • Wasmachine
  • Wasmachine bovenlader  
  • Was-droogcombinatie

Oplossing

  1. Controleer de afvoerinstallatie
    • De afvoerslang mag zich niet meer dan 10 cm in de afvoer bevinden. 
    • Zorg voor de juiste afvoerhoogte. De hoogte van de afvoer mag niet hoger zijn dan 100 cm en niet lager dan 60 cm boven de onderkant van de machine. 
    • Check of er geen barst/knik in de afvoerslang zit of dat deze gedraaid is zodat er geen water door de slang kan stromen. Je kan dit aan de achterkant van het apparaat controleren.
    • Controleer of uw afvoerinstallatie niet verstopt is. Draai een wasprogramma met de afvoerslang in een bak of gootsteen.



  2. Reinig de pomp en de filter
    Reinig de pomp en de filter, inclusief het pompblad (als het pompblad zichtbaar is, draai het met een potlood rond en plaats de filter terug). Start dan een hete was, zonder toevoeging van wasmiddel, om het afvoersysteem te reinigen. Raadpleeg de gebruikershandleiding die bij jouw toestel is geleverd voor gedetailleerde instructies.

  3. Gebruik minder wasmiddel

    Wanneer veel wasmiddel wordt gebruikt of veel schuim wordt geproduceerd, kan het niveausysteem geblokkeerd raken. Reinig de afvoerpomp/filter en draai dan een hete was zonder wasmiddel tot er geen schuim meer is. Het kan nodig zijn om dit enkele keren te herhalen.

  4. Schakel de stroom naar de wasmachine uit 
    Het probleem kan worden opgelost door de stroomtoevoer naar de wasmachine ongeveer 1-2 uur uit te schakelen en daarna opnieuw een wasprogramma te starten. Als de pomp wordt geblokkeerd, schakelt een bimetaalzekering de pomp uit. Wanneer de pomp is afgekoeld, zou hij weer normaal kunnen werken.

  5. Als de foutcode blijft verschijnen, neem dan gerust contact met ons op. 
    We bekijken samen hoe het probleem kan aangepakt worden. Of maak zelf een online service afspraak. De afspraak kan 24 uur per dag geboekt worden, kies daarbij de datum die voor jou het beste past.

Oorzaak

  • Wanneer de de pomp of de filter verstopt zit door munten of andere dingen.
  • Als de afvoer te hoog of te laag is kan de afvoerpomp het op te pompen water niet verwerken.
  • Als de afvoerslang te diep in de afvoerbuis zit, kan het water tijdens het afpompen terug de machine in komen.
  • Als de afvoer verstopt is kan het water niet weggepompt worden.
  • Als de slang dubbel gevouwen zit of geknikt is, kan het water niet worden afgevoerd.
Boek een technieker
Boek een technieker

Maak een afspraak met één van onze gekwalificeerde Electrolux techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.