Wasmachine toont foutmelding E20 of C2 op het display

Laatst bijgewerkt 6/10/2020 11:28

Probleem

  • Wasmachine geeft foutmelding E20 of C2 op het display.
  • De machine piept/knippert 2 keer. 
  • Wasmachine pompt het water niet weg.  

Geldt voor

  • Wasmachine
  • Wasmachine bovenlader  
  • Was-droogcombinatie

Oplossing

  1. Controleer de afvoerinstallatie
    • De afvoerslang mag zich niet meer dan 10 cm in de afvoer bevinden. Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd. 
    • Zorg voor de juiste afvoerhoogte. De hoogte van de afvoer mag niet hoger zijn dan 100 cm en niet lager dan 60 cm boven de onderkant van de machine. Raadpleeg de installatie-instructies in je gebruikershandleiding of de afzonderlijke installatiehandleiding die met je toestel is meegeleverd.
    • Check of er geen barst/knik in de afvoerslang zit of dat deze gedraaid is zodat er geen water door de slang kan stromen. Je kan dit aan de achterkant van het apparaat controleren.
    • Controleer of uw afvoerinstallatie niet verstopt is. Draai een wasprogramma met de afvoerslang in een bak of gootsteen.

  2. Reinig de pomp en de filter
    Reinig de pomp en de pluizenfilter, inclusief het pompblad (als het pompblad zichtbaar is, draai het met een potlood rond en plaats de filter terug). Start dan een hete was, zonder toevoeging van wasmiddel, om het afvoersysteem te reinigen. Raadpleeg de gebruikershandleiding die bij jouw toestel is geleverd voor gedetailleerde instructies.

  3. Gebruik minder wasmiddel

    Wanneer veel wasmiddel wordt gebruikt of veel schuim wordt geproduceerd, kan het niveausysteem geblokkeerd raken. Reinig de afvoerpomp/filter en draai dan een hete was zonder wasmiddel tot er geen schuim meer is. Het kan nodig zijn om dit enkele keren te herhalen.

  4. Schakel de stroom naar de wasmachine uit 
    Het probleem kan worden opgelost door de stroomtoevoer naar de wasmachine ongeveer 1-2 uur uit te schakelen en daarna opnieuw een wasprogramma te starten. Als de pomp wordt geblokkeerd, schakelt een bimetaalzekering de pomp uit. Wanneer de pomp is afgekoeld, zou hij weer normaal kunnen werken.

  5. Neem contact op met onze erkende servicedienst  

Als de bovenstaande adviezen het probleem niet oplossen, raden we aan om een bezoek van een servicetechnieker aan te vragen.    

OPMERKING: Afhankelijk van het probleem, kan een servicebezoek van een technieker in rekening gebracht worden, zelfs tijdens de garantieperiode.  

Noteer de gemelde foutcode en vermeld deze wanneer u een technieker boekt. Het helpt ons de oorzaak van het probleem te achterhalen.    

Waarschuwing: We raden aan om het toestel niet te gebruiken, totdat het probleem volledig opgelost is. Haal de stekker van het apparaat uit het stopcontact en sluit het niet opnieuw aan, voordat je zeker weet dat het kan.

Oorzaak

  • Wanneer de de pomp of de filter verstopt zit door munten of andere dingen.
  • Als de afvoer te hoog of te laag is kan de afvoerpomp het op te pompen water niet verwerken.
  • Als de afvoerslang te diep in de afvoerbuis zit, kan het water tijdens het afpompen terug de machine in komen.
  • Als de afvoer verstopt is kan het water niet weggepompt worden.
  • Als de slang dubbel gevouwen zit of geknikt is, kan het water niet worden afgevoerd.
Boek een technieker
Boek een technieker

Maak online een afspraak met één van onze gekwalificeerde Electrolux techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.