Wasmachine piept of knippert 3 keer in het paneel

Laatst bijgewerkt 24/07/2020 16:49

Probleem

  • Mijn wasmachine pompt de hele tijd uit
  • De wasmachine geeft foutcode EF0, EFo, EF3 weer of piept / knippert 15 keer in lamp op het paneel
  • De wasmachine geeft foutcode E30, C3 weer of piept 3 keer

Geldt voor

  • Voorste ring
  • Wasmachine op de bovenkant
  • De was / droogmachine

Oplossing

  1. Gebruik minder wasmiddel. Als u te veel wasmiddel gebruikt, kan er teveel schuim ontstaan.
    Schakel de machine uit en laat deze een paar uur staan totdat het schuim is verdwenen, en probeer vervolgens de machine opnieuw op te starten.

  2. Reinig de zeeplade en douchebak.
    Reinig volgens de gebruiksaanwijzing en start de machine opnieuw op. Als de zeeplade of douchebak boven de lade erg vuil of kalkachtig is, kan het water opraken en het probleem veroorzaken. U kunt hier uw gebruikershandleiding downloaden .
  3. Controleer op bodemlekkage - pluisfilter
    Verwijder het filter en reinig het volgens de gebruiksaanwijzing .
    Controleer of het filter is beschadigd. Als het filter intact is, zet het dan weer in elkaar en draai het met de hand vast.
  4. Controleer de watertoevoerslang.
    Elke lekkage in de slang kan ertoe leiden dat het water naast het achterpaneel in de machine stroomt. Controleer daarom de aansluiting van de watertoevoerslang op de kraan en de machine
  5. Controleer de luikbalgen.
    Dit doet u door de deur te openen en de deurbalg te onderzoeken. Er mogen geen beschadigingen, scheuren of gaten in de balg zijn. Als de luikbalg defect is, moet deze worden vervangen door een technicus en mag de machine pas worden gebruikt nadat deze is gerepareerd.

  6. Maak de onderbak van de machine leeg voor water.
    Kleding die vastzit tussen de luikafdichting en het glas kan de machine lekken en ervoor zorgen dat het water langs de voorkant in de onderste bak van de machine loopt.
    Als er water in de bodem van de machine zit, kan het nodig zijn om de machine te kantelen zodat het water kan weglopen en de machine opnieuw kan worden gestart.
    - Koppel de water- en stroomtoevoer los en leg een handdoek achter de wasmachine op de vloer.
    - Kantel de machine iets naar achteren, zodat er ca. 10-15 cm tussen de vloer en de trap aan de voorkant.
    - Houd de machine 30-40 seconden op zijn plaats zodat het water in de onderste bak op de handdoek kan weglopen.
    - Laat de machine op de grond zakken en sluit hem weer aan.
    - Controleer de watertoevoer en afvoer.
    - Start een wasprogramma en kijk of het probleem is opgelost.
    Als de fout opnieuw optreedt, moet de machine worden geïnspecteerd door een servicemonteur
  7. Als het bovenstaande het probleem niet heeft opgelost, raden we u aan een bezoek te boeken door een van onze gespecialiseerde servicetechnici.
    U kunt eenvoudig 24 uur per dag online een servicebezoek boeken en de gewenste bezoekdatum kiezen.

Oorzaak

  • Kleding die vastzit tussen de luikafdichting en het glas kan de machine lekken en ervoor zorgen dat het water langs de voorkant in de onderste bak van de machine loopt.
Boek een technieker
Boek een technieker

Maak online een afspraak met één van onze gekwalificeerde Electrolux techniekers en ontdek onze professionele service bij je thuis.

Wisselstukken en accessoires
Wisselstukken en accessoires

Vind originele wisselstukken voor jouw toestel in onze webshop en laat ze leveren tot aan je deur.